IJzertekort bij Vrouwen: Doe de Online IJzertekort Test

IJzertekort: een zeer onderschat probleem bij vrouwen

Door newmedix

IJzertekort: hoe lossen we dat op?

IJzertekort, het is een vaak voorkomend en helaas onderschat probleem onder vrouwen. Doordat diagnose uitblijft, wordt lang doorgelopen met klachten als chronische vermoeidheid, haaruitval en bleekheid. Herken je soortgelijke symptomen, dan zou je weleens een ijzertekort kunnen hebben. Maar liefst 30 tot 50 procent van de wereldbevolking lijdt hieraan en 92% van de mensen met ijzergebrek is vrouw.

In dit artikel licht Newmedix toe wat de oorzaak van ijzertekort is, hoe je het kunt herkennen en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn.

IJzertekort symptomen

De symptomen van ijzertekort zijn niet altijd makkelijk te herkennen. Zo worden veel patiënten eerst behandeld als psychosomatisch ziek, terwijl zij eigenlijk een ijzertekort hebben. Als je te weinig ijzer in het bloed hebt, kan je last krijgen van de volgende typische symptomen:

        Duizeligheid en/of hoofdpijn;
        Psychologische instabiliteit;
        Vermoeidheid;
        Concentratiestoornissen;
        Slaapproblemen;
        Haaruitval;
        Rusteloze benen;
        Broze nagels;
        Samentrekking van de nekspieren.

IJzertekort test

Herken jij jezelf in deze symptomen? Dan kan een ijzertekort test een indicatie geven over de kans dat jij lijdt aan een ijzertekort.

IJzertekort oorzaak

Al eerder noemden we dat ijzertekort voornamelijk veel voorkomt bij vrouwen. 90% van de gevallen van ijzertekort bij vrouwen wordt veroorzaakt door de menstruatie. Door overmatig bloedverlies tijdens de menstruatie kan een tekort aan ijzer ontstaan, wat alle hiervoor genoemde symptomen veroorzaakt.

Naast de menstruatie, kunnen ook bijvoorbeeld zwangeren, sporters, vegetariërs en veganisten vatbaarder zijn voor ijzertekort. Tijdens de zwangerschap en periodes van veelvuldige sportprestaties heeft het meer ijzer nodig. Omdat ijzer vooral veel te vinden is in dierlijke producten, is het lastiger om aan de juiste hoeveelheid te komen wanneer je geen vlees en zuivel eet.

IJzertekort waarden in het bloed

Heb je de ijzert test gedaan en blijkt daaruit een mogelijk ijzergebrek syndroom? Dan zou je wellicht afwijkende ijzerwaarden in je bloed kunnen hebben. Dit is te zien aan het ferritinegehalte. Ferritine is een eiwit dat zorgt voor de binding van ijzer in de level en het beenmerg.

Het ferritinegehalte van vrouwen in de vruchtbare leeftijd (de leeftijd waarop zij menstrueren) ligt gewoonlijk onder de 50ng/ml. Voor sommigen is dit net genoeg, terwijl dit voor anderen te weinig is, waardoor zij klachten ervaren. Hoewel een ferritinegehalte van 120ng/ml optimaal is en mannen gewoonlijk rond de 200ng/ml zitten, wordt in Nederland een gehalte van slechts 20ng/ml nog geaccepteerd. Kom je zelf onder de 50ng/ml, dan rijst dus de vraag of je je ijzerniveau moet aanvullen.

IJzertekort aanpakken

Na diagnose worden veel patiënten met ijzertekort naar huis gestuurd met tabletten. Het is echter al tientallen jaren duidelijk dat ijzerpillen weinig effectief zijn en slecht worden verdragen. Kom je dus met een ijzertekort bij Newmedix, dan doen wij eventuele ijzersuppletie via intraveneuze toediening, zodat de ontbrekende stoffen snel en effectief aankomen op de juiste plek.

Naast het aanvullen van je ijzertekort waarden via een infuus, is het goed om zelf ook op te letten dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Newmedix kan hier ook bij helpen en ondersteunen. Ben je benieuwd naar wat wij exact voor jou kunnen betekenen? Maak dan gerust een vrijblijvende afspraak voor een adviesgesprek.

IJzertekort aanvullen

IJzertekort aanvullen? Voordat wordt overgegaan op suppletie of aanvullende behandeling, zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je ijzertekort aan te vullen (of op peil te houden). Naast het slikken van ijzertabletten – die dus vaak onvoldoende werken – is het belangrijk om naar je voedingspatroon te kijken. Er zijn talloze voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten.

IJzertekort voeding

Zeker wanneer je last hebt van een ijzertekort, is het belangrijk om veel ijzerrijke voeding te kiezen. Op die manier kun je jouw ijzergehalte verhogen of op peil houden. Hieronder staan enkele voorbeelden van producten die relatief veel ijzer bevatten:

        Vlees, vis, gevogelte en eieren;
        Vleesvervangers (check ingrediënten op ijzer!);
        Volkorenbrood en volkorenpasta;
        Peulvruchten zoals linzen, bonen en erwten;
        Gedroogd fruit zoals dadels, vijgen en rozijnen;
        Groente- of fruitsoorten rijk aan vitamine C;
        Noten zoals walnoot, cashewnoot en hazelnoot;
        Verschillende pitten en zaden.

Download Gratis E-Book 

Wil je meer informatie over ijzertekort bij vrouwen? Download dan het e-book Het meest onderschatte gezondheidsprobleem bij vrouwen: ijzertekort! van Tim Kors. Kors is orthomoleculair therapeut en legt duidelijk uit waarom je niet rond hoeft te blijven lopen met al deze vervelende symptomen.

Gratis Adviesgesprek

Heb je de ijzertekost test gedaan en vermoed je ijzertekort, of weet je al zeker dat je last van ijzertekort hebt? Bij Newmedix behandelen we de hele persoon, niet alleen de symptomen. Zo pakken we de oorzaak aan! Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.